5 مرحله کلیدی برای آنالیز محتوای سایت و شناخت مخاطبان

آنالیز محتوای سایت

وقتی صبحت از سئو و بهینه سازی میشود موارد و مولفه های بسیاری مطرح میشود. اما بدون شک آنالیز محتوای سایت یکی از مهم ترین موارد در شناخت نقاط ضعف و قدرت است. زیرا با کسب اطلاعات درست درباره مخاطبان، الگوی رفتار آنها و تمایلاتشان میتوان محتواهای بهتری نوشت یا سایت کاربرپسندتری طراحی کرد. اینکه بتوانید به درستی سایتتان را تحلیل کنید و راه درست را برای پیشرفت انتخاب کنید از مواردی است که شما را از رقبا متمایز میکند. پس در ادامه این محتوای آی مهدیار با آموزش آنالیز بازدید سایت و تحلیل کاربران سایت با ما همراه شوید...

1: سایت و محتوای رقبا را تحلیل کنید

اگر قصد دارید بهتر و قوی‌تر از سایر وبسایت ها باشید و بتوانید جایگاه بهتری در گوگل کسب کنید اولین راه شناخت آنها است. زیرا با تحلیل سایت های دیگر میتوانید به نقاط ضعف و قدرت آنها پی ببرید و برنامه ای هدفمندانه برای سایتتان بچینید. با شناخت سایت های دیگر و کسب اطلاعات درباره آنها می توانید فراتر از وبسایت خودتان را ببینید و موارد بسیاری را از آنها یاد بگیرید. این مورد بخصوص درباره سایت های خارجی یا سایت های مطرح ایرانی میتواند برای شما کاربردی باشد.

شما میتوانید سایتتان را با توجه به موارد زیر بررسی کنید:

  • وضعیت سئو سایر سایت ها را بررسی کنید.
  • عبارت های کلیدی را مورد استفاده را تحلیل کنید.
  • رقبای سایتتان را بشناسید

-) ابزارهای کاربردی برای تحلیل سایر سایت‌ها:

پیدا کردن رتبه بندی ها: سایت Advanced Web Ranking

پیدا کردن رقبا: سایت الکسا، سایت Semrush

2: برای آنالیز محتوای سایت مخاطبانتان را بشناسید

برای اینکه بتوانید کارتان را با کیفیت بیشتری ارائه کنید لازم است که هدف داشته باشید. و برای پیدا کردن هدفتان لازم است که به چند سوال اساسی پاسخ بدهید. اینکه شما بدانید چه کسانی قرار است وارد سایت شما شوند و چه کسانی از محتوای شما استفاده میکنند بسیار مهم است. به این مورد شناخت و تحلیل مخاطبان هدف گفته میشود. با کسب اطلاعات بیشتر درباره مخاطبان هدفتان میتوانید به سبک تولید، نحوه طراحی سایت، سئو محلی، نوع نگارش، انتخاب موضوعات پی ببرید و همه چیز را مطابق نیاز و سلیقه آنها برنامه ریزی کنید.

-) ابزارهای آنالیز مخاطبان:

یکی از بهترین و معتبرترین ابزارهایی که میتواند به شما برای آنالیز محتوای سایت و الگوی رفتاری آن کمک کند google analytic است. این پلتفورم رایگان که از طرف خود گوگل ارائه شده میتواند اطلاعات بسیار زیادی را در اختیار شما قرار دهد. بسایاری از موارد از مجله میزان ترافیک سایت، علاقه مندی خاطبان به بخش های سایت، سن، جنسیت، موقعیت مکانی، دستگاه های مورد استفاده توسط آنها و موارد ارزشمند دیگر در گوگل آنالیتیکس قابل تحلیل است که شما را به استفاده از آن برای آنالیز بازدید سایت تشویق میکند.

استفاده از گوگل آنالیتیکس برای آنالیز محتوای سایت

3: درباره عبارت های کلیدی تحقیق کنید

یکی از موارد مهم و اصلی در تولید محتوا پیدا کردن عبارت کلیدی مناسب است. تحقیق درابره کلامات کلیدی که از وضایفی است که شما باید در سئو و تولید محتوا حتما به آن بپردازید. برای پیدا کردن عبارت مناسب باید چندین مورد را مدنظر قرار بدهید:

-) ابزارهای لازم برای تحقیق کلمات کلیدی

  • گوگل ترندز (google trends): برای پیدا کردن و مقایسه بازدید و اطلاعات عبارت های کلیدی
  • google suggestion: برای دیدن عبارت های پرجستجو و سایر عبارت های مرتبط با آن
بخش گوگل ساجسشن و عبارت های پیشنهاد داده شده پرجستجو

نکته: بررسی و آنالیز این عبارت های کلیدی میتواند به شما اطلاعات دقیق تری برای تمرکز بر روی اطلاعات، جنسیت، سن و موقعیت مکانی بدهد. بنابراین با استفاده از این ابزارها میتوانید روند آنالیز محتوای سایت را به شکل بهتری انجام دهید.

4: نظرسنجی را فراموش نکنید

برای آنکه بتوانید آنالیز محتوای سایت را به خوبی انجام بدهید میتوانید از محتوای نظرسنجی به شیوه های مختلف استفاده کنید. نظرسنجی های دوره ای و یا قرار دادن یک بکس نظرات در زیر صفحات میتواند ساده تری راهکاری باشد که به طور مستقیم بازخورد کاربران و بازدید کنندگان را دریافت کنید.

برای این کار بهتر است سوالات نظرسنجی را ساده و کوتاه نگهدار دارید و سولات هدفمندی از مخاطبانتان بپرسید. این کار به شما کمک میکند تا با آنالیز بازدید سایت و نحوه جستجو محتوا و سئو سایتتان را بهبود ببخشید.

5: محتواهای قدیمیتان را تجزیه و تحلیل کنید

یکی از مواجبات مورد توجه برای سایت ها بروزرسانی و تحلیل محتواهای قدیمی است. اینکار به شما کمک میکند تا اطلاعات بیشتری درباره علاقه مندی مخاطبان، نقاط مثبت خودتان در سئو متن، نحوه انتخاب موضوع و نگارش محتوا پیدا کنید. بدین ترتیب میتوانید کیفیت کارتان را برای مراحل بعدی و محتواهای جدیدتر بهبود بدهید. شما با آنالیز محتوای سایت و مقالات منتشر شده قدیمی میتوانید آنها رو در جهت ارتقا جایگاه بروز رسانی کنید و درس های زیادی بیاموزید.

-) ابزار کاربردی برای تحقیق محتوا

یکی از بهترین ابزارهای معرفی شده توسط خود گوگل برای بررسی محتواهای منتشر شده و آمار دقیق آنها سرچ کنسول (google search console) میباشد. با استفاده از این وبسایت میتوانید محتوا ها را با هم بررسی کنید؛ آمار دقیق بازدیدها را در تاریخ های مختلف ببینید، جایگاه محتوا را در SERP مشاهده کنید و نوع ورودی را ارزیابی نمایید.

جمع بندی

در این محتوا سعی کردیم شما را با آنالیز محتوای سایت و نحوه آشنایی بیشتر با مخاطبان آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که شناخت کاربران و نشان دادن واکشن های مناسب به نیاز آنها یک فرایند دو سر سود است. زیرا علاوه بر اینکه شما آنها را راضی میکنید آنها نیز با مراجعه دوباره و استفاده از خدمات شما به شما سود رسانی میکنند. امیدواریم از این محتوا لذت برده باشید. لطفا نظرات و تجربیاتتون رو با ما به اشتراک بگذارید.

خوش حالیم که انتها همراه ما بودید. برای مشاهده مقاله‌‌‌های بیشتر به وبلاگ آی مهدیار و برای مشاهده خدمات کسب و کار آنلاین و دیجیتال مارکتینگ به وبسایت آی مهدیار مراجعه نمایید.

عضویت در شبکه های اجتماعی آی مهدیار

کلی مطالب و ترفند باحال و از دست ندی 🙂

مطالب پیشنهادی

آموزش نحوه بازگردانی پیج اینستاگرام
نحوه بازگردانی پیج اینستاگرام‌؛ شکاندن قفل درب‌های بسته
دانستن ترفندهای پیج کاری اینستاگرام
بررسی مفیدترین ترفند‌های پیج کاری اینستاگرام که پیج شما را متحول میکند
بررسی اینگیجمنت ریت اینستاگرام و روش های افزایش تعامل در اینستاگرام
اینگیجمنت ریت اینستاگرام، خون جاری در رگ های صفحات شما
افزایش درآمد از آنلاین شاپ تلگرامی
افزایش درآمد از آنلاین شاپ تلگرامی، یک قدم تا رسیدن به پول داری…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری با * علامت زده شده‌اند

5 × دو =